EIX 1: POTENCIAR L’ECONOMIA LOCAL I L’OCUPACIÓ
1.1.1. Implementar un sistema de tarifació plana als locals comercials propietat del conjunt d’organismes que formen part de l’actuació municipal.
23
1.1.2. Crear un fons d’ajuts econòmics per a l'establiment d'empreses viables (a retornar o a fons perdut).
35
1.2.1. Posicionar el Citilab, Cornellà i el Baix Llobregat com a la institució, la ciutat i la comarca referència de la innovació col·laborativa, oberta a tothom, dins de l’estratègia d’especialització intel·ligent de Catalunya i d'Europa.
40
1.2.2. Promoure el Citilab com eina principal per executar accions d’innovació digital i transparència i pel foment de la innovació col.lectiva, ciutadana i comunitària, i reducció de la bretxa digital.
0
1.2.3. Captar i facilitar el desenvolupament, el compromís i la coresponsabilitat de grups, equips i comunitats obertes com a agents innovadors del territori dins de la innovació social digital i en resposta a la necessitat del co-disseny de projectes que donen resposta als desitjos, necessitats i reptes de la societat més propera.
27
1.2.4. Impulsar accions formatives d’innovació (per exemple: Weeks, Days, JAMs, Hacks, etc.) i accions d’intercanvi tipus xerrades o debats per àmbits temàtics.
24
1.2.5. Compartir la cultura d’innovació en organitzacions i empreses.
30
1.2.6. Co-dissenyar i desenvolupar projectes d’innovació en col·laboració amb els agents innovadors, d’interès públic i generadors d’ocupació.
27
1.2.7. Aportar innovació en forma de solucions de valor: racionals, originals, noves i/o atractives.
28
1.2.8. Generar nou coneixement local i global alhora; així com dissenyar el model de transferència del coneixement i sostenibilitat econòmica del Citilab.
33
1.2.9. «A prop teu»: crear comunitats de ciutadans actius i compromesos que participin en la millora dels espais públics, realitzant-ho a través dels nous models de comunicació oberts de les xarxes socials. A més, es considera necessari dissenyar eines que permetin la participació, la relació, la comunicació i la implicació del ciutadà en l’administració pública, a través de temes d’interès comú.
46
1.3.1. Opensurf: formar i assessorar a tothom en l’àmbit d’Internet i de les noves tecnologies. Espai de formació contínua i oberta on la ciutadania es fa partícip dels processos d’innovació (foment de l’ús de software lliure, les eines on line, la creació de xarxa i el coneixement compartit).
35
1.3.2. Inicia’t: diferents projectes que ajuden a iniciar-se en el món digital.
33
1.3.3. Edutec: Citilab facilita a diferents tipus d’usuaris diversos programes de caràcter pràctic i experimental per aprendre a innovar. S’utilitzen mètodes i eines tecnològiques encaminades a desenvolupar projectes i a les quals tothom, sense coneixement previ, hi pot accedir.
26
1.3.4. Mind the gap: es tracta d’un projecte europeu promogut per 5 socis del Regne Unit, Països Baixos i Espanya que té per objectiu principal la promoció i l’ensenyament de la ciència, la tecnologia, l’enginyeria i les matemàtiques (STEM), atesa la manca de competències en el sector de la Unió Europea i, en especial, la manca de dones en aquestes especialitats i les taxes de deserció creixent d’STEM de les noies.
32
1.3.5. Jam today: amb aquest projecte europeu és pretén portar a terme esdeveniments participatius (JAM) per al desenvolupament de jocs que ensenyin a la població en TIC, hàbits de salut i matemàtiques, dins de les línies estratègiques de la UE en el seu pla 2020.
32
1.3.6. Pelars: aquest projecte europeu vol desenvolupar escenaris de treball on s'introdueixin tant elements d'avaluació com mètodes d'obtenció de dades que permetin mesurar d'una manera objectiva l'impacte positiu de les TIC en l'educació de les matèries de ciències, enginyeria, tecnologia i matemàtiques (STEM).
26
1.3.7. Seniorlab: posar en valor el coneixement de la gent gran i tendir cap a l’envelliment actiu. Es tracta d’evitar la fractura social i promoure la inclusió en la nova societat del coneixement dels sèniors, desenvolupant els seus projectes personals o en grup amb eines tecnològiques, com a eina d’aprenentatge.
31
1.4.1. Suport als autònoms i microempreses (SAMI): atraure talent i facilitar un entorn per donar suport a autònoms i microempreses. Es tracta de facilitar espais i donar suport als projectes i les activitats promogudes per estudiants, aturats, emprenedors o microempreses.
30
1.4.2. Suport a la comunitat (SUCOM): atraure talent i facilitar un entorn de suport a les xarxes de col·laboració. Es tracta de facilitar espais i donar suport a projectes i activitats promogudes per ciutadans, associacions i entitats, comunitat educativa, administració pública i universitat; i, d’altra banda, difondre experiències i projectes col·lectius oberts.
21
1.4.3. 1.4.3. Suport a la creació d’ocupació mitjançant a la creació de cooperatives i iniciatives d’economia social.
0
1.5.1. Facilitar espais d’intercanvi, de divulgació i de transferència de coneixement.
21
1.5.2. Atendre les peticions de xarxes socials d'innovació de tercers, per a la col·laboració amb altres institucions.
21
1.6. Oferir orientació professional als ciutadans per a la consecució del seu objectiu professional
154 4 Accions
Estat d´execució accions 1.6.1. Fomentar programes de reorientació laboral.
46
1.6.2. Canalització d’usuaris (entrevistes d’orientació professional).
36
1.6.3. Club de la feina.
37
1.6.4. Llei de Barris (dispositiu d’orientació al barri de Sant Ildefons).
35
1.7. Fomentar la Formació Professional i millorar els processos de transició escola-treball
148 4 Accions
Estat d´execució accions 1.7.1. Transició escola-treball: joves per l’ocupació (incorporació al sistema educatiu reglat ESO, formació professionalitzada i contractació laboral).
41
1.7.2. Foment de la formació dual (treball col·laboratiu entre xarxes d’empreses locals i serveis formatius).
36
1.7.3. Nova definició dels programes de formació ocupacional específics per a majors de 45 anys.
41
1.7.4. Creació de la taula de Formació Professional.
30
1.8.1. MARMI: Programa dirigit al col·lectiu PIRMI, d’orientació, d’acompanyament i inserció.
45
1.8.2. Activa’t: acompanyament a la inserció dels usuaris del departament.
33
1.8.3. Borsa de Treball.
47
1.9.1. Reedició del projecte Ocupa’m 6+6.
72
1.9.2. Contractació plans d’ocupació: bases reguladores del procés de selecció del personal dels plans d’ocupació. Revisant les bases als efectes d’actualizar-les d’acord a les noves demandes, perfils professionals i altres aspectes de millora
65
1.9.3. Foment de l’ocupació per a majors de 45 anys en situació de llarga durada.
84
1.9.4. Impulsar polítiques actives d’ocupació per a persones que finalitzen els plans d’ocupació locals.
73
1.10.1. Consolidar el projecte pilot col·laboratiu entre el tercer sector local i l’Ajuntament per atendre les patologies psicosocials derivades de la greu crisi econòmica. Centre d'Higiene Mental (OTL: Oficina tècnica laboral). Impulsant un servei d'atenció psicosocial a les persones amb llargs períodes d'atur en coordinació amb Serveis Socials
40
1.10.2. Horts socials.
35
1.11.1. AODL: Agent d’ocupació de desenvolupament local que realitza tasques de col·laboració amb els agents del territori.
26
1.11.2. Prospecció d’empreses per a la captació d’ofertes.
39
1.11.3. Observatori del Mercat Laboral.
37
EIX 2: GARANTIR LA CONVIVÈNCIA CIUTADANA
2.1.1. Continuar promovent la mediació davant els conflictes de convivència, entenent la mediació com a mecanisme que ajuda a promoure la participació activa de la ciutadania en la recerca de solucions als seus conflictes, contribuint així a la seva coresponsabilitat en el manteniment de la bona convivència en les comunitats, els barris i la ciutat; fomentant la coordinació i el treball transversal entre serveis públics, teixit associatiu i ciutadania per tal de prevenir situacions de trencament de la cohesió socials dels barris.
57
2.1.2. Detecció i derivació de casos que requereixen la intervenció d’altres serveis municipals o locals que puguin oferir una resposta que ajudi a mantenir la cohesió dels veïns i veïnes davant una situació conflictiva.
47
2.1.3. Mantenir les campanyes d’educació cívica: eina pedagògica per a la detecció i necessitats de les persones; així com l’abordatge dels conflictes d’interessos que es donen en l’ús de les places i els parcs de Cornellà i l’incompliment de les ordenances municipals.
57
2.1.4. Mantenir i ampliar el programa de Patis oberts, com a alternativa per als infants i joves que volen realitzar pràctiques esportives en un espai més adequat que els parcs i places municipals. D’aquesta manera, es dóna un major rendiment a l’espai exterior de les escoles, mitjançant un ús reglamentat.
52
2.2.1. Utilitzar els diferents canals de comunicació de l’Ajuntament per difondre l’ampli llistat de projectes a desenvolupar a tots els barris en aquest sentit (reordenació de l’Avinguda Alps, Parc de la Ribera...).
37
2.2.2. Obrir espais de propostes, esmenes i valoració sobre els projectes.
44
2.3.1. Difondre el coneixement de la mediació a les escoles i instituts públics de Cornellà.
43
2.3.2. Presentar la mediació com a eina de resolució de conflictes entre iguals, que ajuda les parts a construir una visió positiva del conflicte i com a motor pel canvi.
35
2.3.3. Presentar la mediació com a procés que apodera les parts i les ajuda en la recerca d’eines per afrontar els conflictes; i, en definitiva, com a un mecanisme que pot contribuir a crear una societat més pacífica i tolerant.
30
2.4. Millorar l’acollida de les persones nouvingudes i els processos d’establiment personal i familiar
124 4 Accions
Estat d´execució accions 2.4.1. Continuar realitzant les sessions de benvinguda i acollida, per a proporcionar als nouvinguts coneixement de les normes de convivència i dels recursos de què poden disposar.
35
2.4.2. Continuar realitzant les sessions de coneixement de l’entorn, per a proporcionar a la població femenina nouvinguda i resident a Cornellà un espai en el qual, a partir de les seves característiques culturals i personals, es faciliti la seva integració amb autonomia.
34
2.4.3. Mantenir i fomentar les relacions amb les associacions de persones immigrades a Cornellà, mitjançant la realització de reunions periòdiques de suport i seguiment a les seves activitats i assessorament en matèries que tinguin a veure amb l’acollida i la convivència de les comunitats a les quals representen.
29
2.4.4. Revisar i actualitzar els mecanismes de detecció de necessitats i oportunitats per tal de millorar i agilitar els processos d’atenció i derivació als serveis normalitzats.
26
2.5.1. Desenvolupar el Planejament vigent d’acord amb les determinacions del Programa d’Actuació Urbanístic Municipal.
34
2.5.2. Reclamar al Ministeri de Foment l’accessibilitat a l’estació de RENFE des del carrer Joan Maragall.
53
2.5.3. Estudiar la connexió amb una passarel·la entre els espais públics situats al nord i al sud de l’estació.
43
2.5.4. Remodelar urbanísticament els buits urbans situats entre l’estació i el carrer Ignasi Iglesias mitjançant el desenvolupament dels Plans de Millora Urbana 1 i 2, i el Pla Especial d’Infraestructures, i projectes de gestió i urbanització a fi i efecte de garantir la continuïtat dels espais lliures del barri del Pedró, i alhora obtenir sòls destinats a habitatge assequible i activitat econòmica.
40
2.5.5. Remodelar urbanísticament el buit urbà situat entre el carrer Silici i la Ronda, mitjançant el desenvolupament del Pla de Millora Urbana número 5 i projectes de gestió i urbanització, a fi i efecte de la generació d’un gran parc urbà i alhora la implantació de sòl destinat a activitat econòmica al servei de la ciutat.
33
2.5.6. Desenvolupar el sector Tintes Especiales, que ha de permetre la remodelació i rehabilitació urbana del darrer tram del passeig dels Ferrocarrils i alhora obtenir sòl destinat a habitatge assequible.
42
2.5.7. Desenvolupar la implantació dels usos dels equipaments culturals i sanitaris al centre de la ciutat, en base a les conclusions sobre les necessitats de la ciutat i els processos participatius que es portin a terme.
43
2.5.8. Desenvolupar la implantació d’activitat econòmica a l’entorn dels centres comercials, com és el cas de la parcel·la HOC a l’accés a la ciutat des de la Ronda Litoral.
34
2.5.9. Garantir la informació del planejament urbanístic a la ciutadania des del manteniment de la col·laboració amb l’AMB i des del web municipal.
40
2.5.10. Completar la informació urbanística mitjançant la informació al públic de la documentació escrita, tot prosseguint en la refosa del planejament endegada en el PAUM.
36
2.5.11. Prosseguir en el desenvolupament urbanístic del sector Ribera-Salines a fi i efecte de completar l’estructura d’espais lliures del municipi i obtenir sòl destinat a activitat productiva i habitatge assequible.
41
2.5.12. Promoure activament el desenvolupament dels sectors industrials i de serveis, en especial els eixos comercials, per a la implantació d’activitats productives i comercial, i vetllar perquè les activitats que es vulguin fer a la nostra ciutat, o aquelles que necessitin créixer, ho puguin fer.
43
2.5.13. Desenvolupament de diversos sectors sobre la base dels criteris d’execució de remodelació urbana inclosos al projecte “Cornellà Natura”.
42
2.5.14. Iniciar les tasques de rehabilitació dels edificis patrimonials, així com un programa de manteniment i millora del patrimoni artístic i cultural de la nostra ciutat.
41
2.5.15. Crear una comissió del paisatge urbà que procuri la unificació de criteris de disseny urbà, que millori la relació de les infraestructures de serveis amb l’entorn i vetlli per un espai urbà de qualitat per a tothom.
36
2.5.16. Sol·licitar a les administracions competents les cessions a favor de la Ciutat dels sòls a l’entorn de les infraestructures a fi de poder integrar nous espais lliures a la Ciutat.
46
2.5.17. Potenciar la perspectiva de gènere en el disseny urbà.
43
2.5.18. Desenvolupar la integració de la bicicleta en les polítiques de trànsit i mobilitat de la nostra ciutat
0
2.6.1. Fomentar la rehabilitació del parc d’habitatges amb l’aplicació de polítiques d’ajudes i d’assessorament als propietaris i a les comunitats. Facilitar i agilitzar la tramitació dels ajuts públics en matèria d’habitatge.
56
2.6.2. Consolidar la gestió i la qualitat del manteniment del registre únic de sol·licitants d’habitatges de protecció oficial, així com facilitar, apropar i agilitar els tràmits que ha de fer el ciutadà a través del registre únic de sol·licitants d’habitatge.
61
2.6.3. Potenciar el funcionament de l’Oficina Local d’Habitatge.
59
2.6.4. Promoure, en el marc del planejament del sòl, unes condicions econòmiques que permetin polítiques destinades a habitatge assequible, tant de lloguer com de compra.
60
2.6.5. Promoure, en el marc del planejament, el desenvolupament d’habitatge de lloguer des de mecanismes de gestió privada i en concessió. Reforçant alhora la participació i la gestió pública en el mercat d’habitatges de lloguer.
55
2.6.6. Potenciar el funcionament de l’Oficina de Mediació Hipotecària amb les entitats col·laboradores.
55
2.6.7. Incentivar la promoció d’habitatges protegits, amb fórmules de col·laboració entre operadors públics i privats.
58
2.6.8. Potenciar mecanismes de mediació per posar pisos buits existents dins del mercat d’habitatge a un preu assequible de lloguer. Continuar aprofundint en el model de Borsa de Lloguer Social Municipal.
60
2.6.9. Col·laborar i impulsar, amb altres administracions, la promoció d'habitatges de lloguer social.
59
2.7.1. Adequació dels horaris de recollida de contenidors i de serveis de neteja de la via pública.
35
2.7.2. Increment de la neteja amb aigua de carrers i places. Apostant per la recuperació d’aigua de pluja, l’aigua és un bé escàs i en episodis de sequera es requereix un protocol especial de restriccions.
46
2.7.3. Creació d'un equip d'intervenció immediata, per a solucionar els petits desperfectes a la via pública i al mobiliari urbà.
63
2.7.4. Reforma integral dels parcs infantils.
42
2.7.5. Reforma integral dels «pipi-can» i la creació d'espais de lleure per a gossos.
36
2.7.6. Diagnosi de la jardineria de la ciutat, per a aconseguir una vegetació més adequada que permeti un manteniment més eficient, substituint les plantes i arbres que calgui.
40
2.7.7. Millorar el sistema de recollida de cartrons i mobles de la ciutat.
54
2.8.1. Ampliació de la Unitat de Seguretat Ciutadana a altres barris de la ciutat.
34
2.8.2. Impulsar els plans de coordinació de Protecció civil.
27
2.8.3. Modificació de les ordenances de convivència amb tolerància zero amb els propietaris de gossos que actuïn de manera incorrecta, amb el «graffiti» i altres comportaments incívics.
42
2.8.4. Modificació de l'ordenança d'activitats, per a compaginar l'ús de les terrasses per part dels propietaris de bars amb el descans dels veïns.
42
2.8.5. Racionalització de l'ús de l'espai públic per a la celebració d'actes públics, compaginant el seu aprofitament amb el descans dels veïns.
37
2.9. Optimitzar l’atenció dels ciutadans garantint la valoració de la situació personal, familiar i econòmica, a partir d’un servei d’atenció integral
80 3 Accions
Estat d´execució accions 2.9.1. Creació d’un servei d’informació i orientació amb professionals de les diferents àrees: Acció Social, Educació i Ocupació, per tal de facilitar una primera acollida i diagnosi global de les persones i famílies –«front office»-; així com un reglament que contribueixi a millorar els criteris d’accés als ajusts que actualment s’ofereixen.
25
2.9.2. Establir els mecanismes de coordinació interns amb totes les àrees de l’Ajuntament que tenen repercussió en la seva atenció (OAC, habitatge).
31
2.9.3. Establir els mecanismes de derivació als professionals de les pròpies àrees: definició del «back office» (recursos humans i tècniques amb les quals compactar el «front office») i definició i/o revisió de protocols d’actuació amb altres àrees de l’Ajuntament.
24
2.10. Suport a la promoció social de les persones en situacions de vulnerabilitat social, potenciant itineraris d’inclusió
59 5 Accions
Estat d´execució accions 2.10.1. Augmentar el nivell de cohesió social: disseny de processos i protocols dels itineraris compartits.
27
2.10.2. Definir itineraris personalitzats d’inclusió que augmentin les possibilitat d’èxit personal/ familiar: elaboració d’indicadors, seguiment i avaluació dels resultats obtinguts.
32
2.10.3. Lluitar contra la pobresa i l’exclusió social,
0
2.10.4. Impulsar i redefinir el Pla Local d'Inclusió Social. Cal fomentar l'aprovació del Pla Local d'Inlcusió com a resultat d'un treball transversal entre Ajuntament i entitats; un marc ideal per treballar aquest Pla seria en el marc de les comissions de treball de l'Acord Social.
0
2.10.5. Creació de l'Observatori Social de Cornellà, amb l'objectiu de poder comptar de manera anual amb un anuari estadístic en què es recullin les principals dades socioeconòmiques de la ciutat.
0
2.11. Pla integral d’atenció a la infància, adolescència i famílies: garantir la seva atenció integral per tal de millorar la qualitat de vida
144 5 Accions
Estat d´execució accions 2.11.1. Creació de la Taula Local d’Infància, amb la màxima participació d’entitats i administracions possible, que seria l’instrument encarregat de definir el pla integral d’infància, adolescència i famílies.
23
2.11.2. Disseny del model integral d’orientació i atenció a les famílies.
19
2.11.3. Ampliar la cartera de serveis compartida entre els serveis públics i privats per a l’atenció als infants i a les seves famílies; especialment, ampliant l’oferta socioeducativa (més actuacions durant els mesos d’estiu).
21
2.11.4. Cobertura de les necessitats bàsiques dels infants tant en períodes lectius com no lectius (lleure, llibres, serveis odontològics, òptics, àpats per a alumnes d’instituts, etc.).
42
2.11.5. Mantenir les xarxes d’infància i adolescència que treballen amb diagnòstics compartits per tal de prevenir o atendre situacions de risc, fomentant el treball en xarxa amb altres actors competents en l’atenció a la infància a la ciutat.
39
2.12. Fomentar l’autonomia personal i garantir una atenció social i sanitària integral centrada en les persones capaç de donar resposta a les seves necessitats
273 7 Accions
Estat d´execució accions 2.12.1. Disminuir la llista d’espera en els serveis de proximitat, tenint en compte la entrada en vigor de la LAPAD (Llei de la Dependència) en relació amb les persones amb grau I.
39
2.12.2. Revisar les prioritats del Servei d’Atenció Domiciliaria, especialment per a situacions d’altes hospitalàries, convalescència i claudicació dels cuidadors.
45
2.12.3. Dissenyar i executar nous projectes que fomentin l’autonomia personal i contribueixin a l’enfortiment de la xarxa relacional de les persones grans.
43
2.12.4. Desenvolupar una xarxa local d’atenció social primària i de salut que permeti una atenció més eficient dels ciutadans de Cornellà.
37
2.12.5. Augment del pressupost destinat als serveis de Servei d'Atenció Domiciliària, Neteja Domiciliària i Teleassistència.
42
2.12.6. Promoció de l’autonomia de les persones amb dependència o discapacitat i definició de noves necessitats per part dels propis interessats i dels tècnics del programa de dinamització de gent gran..
38
2.12.7. Establir un calendari de reunions de treball per tal d’avançar en la implementació del Pla interdepartamental d'atenció i interacció social i sanitària (PIAIS).
29
2.13. Implementar les accions i compromisos assolits a la I Jornada contra la Pobresa
66 2 Accions
Estat d´execució accions 2.13.1. Valorar el grau d’acompliment dels compromisos. Constitució d’una comissió dins de l’Acord Social que vetlli per la consecució d’aquest objectiu.
31
2.13.2. Establir estratègies i accions conjuntes per avançar en la seva consecució.
35
EIX 3: POTENCIAR L’EDUCACIÓ I LA FAMÍLIA
3.1. Millorar les oportunitats educatives, els nivells d’aprenentatge i d’èxit escolar per tothom.
259 5 Accions
Estat d´execució accions 3.1.1. Continuïtat dels Programes de suport als centres educatius, en especial l’estudi assistit i el suport a les biblioteques escolars.
48
3.1.2. Incorporar en aquests programes l’atenció als infants amb necessitats educatives especials.
54
3.1.3. Estendre el programa de suport als infants amb dificultats en la lecto-escriptura («Avesedari») a totes les escoles d’Educació infantil i primària que ho desitgin.
46
3.1.4. Seguir potenciant, dins de les propostes educatives, les de l’àmbit científic, augmentant les activitats del projecte «Ciència divertida».
52
3.1.5. Obrir nous espais de conversa en llengües estrangeres mitjançant el programa de voluntariat Educar per Créixer i en col·laboració amb l’EOI.
59
3.2.1. Redefinir els actuals trams de renda del sistema de Tarifació Social, amb l'objectiu que esdevingui un sistema més redistributiu, així com ampliar l'aplicació d'aquest sistema a les quotes de menjador de les Escoles Bressol municipals.
36
3.2.2. Ampliar el Pla Integral del Barri Sant Ildefons, PIBSI, per garantir el desenvolupament comunitari del barri.
38
3.2.3. Augmentar el número de voluntaris en l’àmbit educatiu.
51
3.2.4. Fomentar l’educació en el lleure i al llarg de tota la vida.
0
3.3.1. Integració dels diferents sistemes d’orientació municipals.
29
3.3.2. Consolidació de la Jornada APROPA d’orientació educativa i acadèmica amb la col·laboració dels centres educatius i les entitats.
29
3.3.3. Integració del nostre Servei d’Atenció i Orientació Educativa al sistema previst a la nova llei del sistema català de l'FP.
35
3.3.4. Promoure la creació de l’Oficina Municipal d’Escolarització en col.laboració amb la Generalitat de Catalunya, com administració competent en matèria educativa.
0
3.4. Fomentar la formació professional i millorar els processos de transició escola-treball
144 3 Accions
Estat d´execució accions 3.4.1. Creació de la Taula de l'FP a Cornellà.
47
3.4.2. Promoure l’augment de l’oferta de línies d'FP Dual.
49
3.4.3. Suport integral a les entitats que ofereixen els Programes de Formació i Inserció (PFI).
48
3.5. Donar suport a les famílies de la ciutat amb actuacions que responguin a les seves necessitats en diferents vessants: informatiu, formatiu, educatiu, conciliació familiar i lúdic
312 9 Accions
Estat d´execució accions 3.5.1. Espais nadó municipals: espai de suport a la criança per a famílies amb infants de 0 a 9 mesos.
32
3.5.2. Espais familiars municipals: espai de suport a la criança per a famílies amb infants de 9 mesos a 3 anys.
33
3.5.3. Centre infància i família: espai familiar per a famílies amb infants de 0 a 3 anys i espai de joc per a famílies amb infants de 0 a 6 anys.
31
3.5.4. Centre de Desenvolupament Infantil i Atenció Precoç Municipal: centre interdisciplinar per a atenció a les famílies amb infants fins els 6 anys que tenen dificultats o risc en el desenvolupament.
41
3.5.5. Escola Municipal de Mares i Pares: formació, informació, assessorament, trobades per a les famílies.
34
3.5.6. Subvencions a projectes educatius a les AMPAs. Dotació econòmica per al desenvolupament de projectes que potenciïn la participació de les famílies als centres educatius.
42
3.5.7. Reutilització de llibres de text: iniciativa per a la reducció de la càrrega econòmica que cada any suporten les famílies a l’ inici de curs.
47
3.5.8. Dia Internacional de les famílies. Celebració de l’acte al voltant del 15 de maig.
28
3.5.9. Actualització de la guia de serveis i recursos per a la infància 0-6 i la família, dins del programa municipal «Educar per Créixer».
24
3.6.1. Programa Família i Valors: reflexió sobre l’educació en valors en l’àmbit de la família, l’escola i la ciutat. Jornada lúdico–formativa, contes en valors.
37
3.6.2. Ampliació del treball en valors amb els infants. Des del Consell d’infants i amb els infants dels centres educatius de la ciutat.
41
3.7. Promoure l’atenció a la infància i adolescència de manera transversal, promovent el treball en xarxa coordinant serveis, institucions i entitats implicades des de diferents àmbits i la defensa dels seus drets
223 6 Accions
Estat d´execució accions 3.7.1. Elaboració del Pla d’infància, adolescència i família. Creació taula local d’infància.
36
3.7.2. Camins escolars. Facilitar el desplaçament segur dels infants per la ciutat.
40
3.7.3. Donar suport a projectes solidaris que contribueixin a la investigació del càncer infantil i juvenil
39
3.7.4. Programes de suport a infants amb discapacitat com el Fica’t a l’aigua –monitoratge a nivell individual a la piscina per a la integració amb el grup classe–, casals adaptats –col·laboració amb l’escola d’educació especial municipal–.
40
3.7.5. Cornellà Ciutat Amiga de la Infància- Nacions Unides. Reconeixement per Unicef Espanya el 2010 i renovació del guardó el 2014. Continuar treballant en les polítiques d’infància i família.
30
3.7.6. Consell comunitari de la infància i l’adolescència: òrgan sectorial de participació per afavorir la defensa dels drets i la promoció de la qualitat de vida dels infants i adolescents de la ciutat.
38
3.8. Promoure la cohesió social, la millora de l’èxit educatiu, la interculturalitat i la igualtat d’oportunitats fomentant la participació del teixit associatiu de la ciutat en actuacions vers la infància, l’adolescència i les famílies
92 3 Accions
Estat d´execució accions 3.8.1. Pla educatiu d’entorn. Activitats dins i fora de l’horari escolar. Pla de cogestió amb la Generalitat.
29
3.8.2. Programa municipal «Educar per créixer». Activitats fora de l’horari escolar.
34
3.8.3. Col·laboracions amb ONG per al desenvolupament de projectes de suport a la infància, l'adolescència i les famílies, amb material escolar, sortides, reforç.
29
3.9. Fomentar la participació infantil a la ciutat afavorint el seu desenvolupament integral
57 2 Accions
Estat d´execució accions 3.9.1. Consell d’infants: òrgan de participació infantil que facilita un espai per dialogar, reflexionar i fer propostes sobre temes relacionats amb la ciutat de la seva vida quotidiana.
31
3.9.2. Dia internacional de la infància. Celebració de l’acte al voltant del 20 de novembre. Activitats per difondre els drets i deures dels infants.
26
3.10. Impulsar projectes adreçats a la formació dels joves i a potenciar els creadors locals, així com a incentivar la demanda de serveis culturals
60 2 Accions
Estat d´execució accions 3.10.1. Programa de suport a les inquietuds artístiques: Experimenta.
32
3.10.2. Espai Nova: espai als bucs d’assaig musical que dóna suport a la creació de grups nous de joves músics.
28
3.11. Activitats relacionades amb el món de la joventut, en especial pel que fa a la coordinació interdepartamental
154 4 Accions
Estat d´execució accions 3.11.1. Creació de la xarxa de jovent per la diversitat sexual.
40
3.11.2. Foment de la creació cultural en el jovent.
36
3.11.3. Suport a la informació, orientació i assessorament
40
3.11.4. Desenvolupament del programa de voluntariat.
38
3.12.1. Implementació contínua d’aquest servei en la línia de l’assessorament dels joves en tots els seus àmbits d’interès, i molt especialment en la formació, ocupació i diversitat sexual.
28
3.12.2. Reforçar la importància del Punt d’Informació i Dinamització dels Centres d'Ensenyament de Secundària, com a porta de coneixement dels recursos adreçats als joves.
31
3.12.3. Gestió i direcció dels equipaments públics destinats a serveis a la joventut.
32
3.12.4. Creació i coordinació de la xarxa de serveis (no només els que depenen del departament de Joventut) per a joves.
31
3.12.5. Reforma de l’skate park.
21
3.13.1. Creació de la Taula d’Esplais del lleure.
32
3.13.2. Suport econòmic i d’assessorament per al desenvolupament de les activitats dels esplais adreçades als infants i joves.
36
3.14.1. Suport a les famílies en l’educació dels infants mitjançant el suport del joc i les joguines.
32
3.15.1. Mantenir, implementar i consolidar el programa d’oci nocturn saludable, “Nits Insòmnia”.
35
3.15.2. Programa de cursos i tallers organitzat des del CRAJ d’entreteniment per als joves.
41
3.15.3. Programa de tallers i cursos organitzats des del CRAJ i Trailer (Servei d’informació Jove) de suport a la formació i desenvolupament de la condició juvenil amb l’objectiu d’apuntalar l’autonomia personal.
38
3.15.4. Concurs i Mostra de Còmics a Cornellà.
31
3.15.5. Circuit de suport als grups joves de música.
29
3.16.1. Informar, orientar, assessorar i derivar als joves en les seves propostes d’emprenedoria en qualsevol dels àmbits. Activitat que es realitza mitjançant els serveis: CRAJ, Trailer i Bucs d’Assaig.
39
3.16.2. Creació de la taula de joves per a recollir qualsevol inquietud d’aquests i fer-los partícips dels programes de joventut.
43
3.16.3. Programa de tallers i cursos organitzats des del CRAJ i Trailer de suport a la formació i desenvolupament de la condició juvenil amb l’objectiu d’apuntalar l’autonomia personal.
42
3.16.4. Ampliació de les aules d’estudi amb dos nous llocs (Fontsanta-Fatjó i Almeda).
54
3.17.1. Campanyes informatives i participatives (sexualitat, igualtat de gènere, respecte, voluntariat, etc. ) desenvolupades des del Punt d’Informació i Dinamització dels Centres d'Ensenyament de Secundària o amb la seva col·laboració.
47
3.18. Establir noves formes de relació, impulsant xarxes de relació que les facin avançar
39 1 Accions
Estat d´execució accions 3.18.1. Creació de la Xarxa de Joventut per a la diversitat sexual.
39
3.19. Realització de nous projectes per a l’educació i la igualtat d’oportunitats dels joves
108 3 Accions
Estat d´execució accions 3.19.1. Impuls de més projectes dins del programa Educar per Créixer.
40
3.19.2. Creació de la Taula d'LGBTI.
35
3.19.3. Creació d’un programa de recursos d’informació, assessorament i participació adreçat als col·lectius LGBTI.
33
EIX 4: ENFORTIR EL TEIXIT CULTURAL I L’ASSOCIATIU
4.1. Impulsar, gestionar i coordinar els programes d’actuació relacionats amb les polítiques de foment i promoció de la cultura
85 2 Accions
Estat d´execució accions 4.1.1. Programes de subvenció i suport a la creació cultural.
47
4.1.2. Programes de difusió cultural (Cornellà Escena, Cornellà Exposicions, Cultura en Família, Concèntrica, Nits d’estiu i Nadal).
38
4.2. Gestionar les competències municipals en matèria de cultura en els seus diversos àmbits sectorials
108 3 Accions
Estat d´execució accions 4.2.1. Cultura popular i tradicional. Calendari de celebracions populars anuals: Nit de Reis, Carnaval, Sant Jordi (Jordiada), Cicle floral primavera (Blas Infante, Hijos de Almáchar, etc.), festes del Corpus, celebracions de foc (Sant Joan, Solstici, nits infernals...).
35
4.2.2. Potenciar la participació activa, la creació, formació i difusió artística en qualsevol de les seves expressions: arts escèniques, arts visuals, música, cinema i audiovisuals.
38
4.2.3. Programes extraordinaris de suport a festivals i certàmens: Concurs de Teatre Amateur, Festival de Arte Flamenco de Catalunya, Festival de cinema de sèrie b (B-retina), Festival Jazz & Beer, Festival de MicroTeatre, Festival Internacional de Pallassos, Concurs de Cinema Amateur...
35
4.3.1. Organitzar, administrar i gestionar els serveis, recursos i activitats culturals de l’Ajuntament de Cornellà.
37
4.3.2. Establir relacions de col·laboració i suport amb altres administracions, organismes, institucions, entitats, associacions i empreses per la promoció cultural de la ciutat.
33
4.4. Promoure la participació i la concertació de l’actuació cultural municipal amb la representació de les entitats culturals del municipi, del moviment associatiu i cívic i amb d’altres persones amb coneixements i experiències en l’àmbit de la cultura
130 5 Accions
Estat d´execució accions 4.4.1. Programes de subvenció i suport a la creació cultural
23
4.4.2. Elaborar propostes per vertebrar la ciutat amb els equipaments ja existents, creant-ne una xarxa que permeti posar la cultura a l’abast de la ciutadania, tot garantint uns estàndards de qualitat dels serveis que s’hi presten.
24
4.4.3. Impulsar projectes adreçats a la formació dels ciutadans, a potenciar els creadors locals i a incentivar la demanda de serveis culturals.
28
4.4.4. Contribuir a la creació d’indústries, projectes i jaciments d’ocupació des del terreny del lleure i la cultura, com a eix promotor de l’emprenedoria laboral, al foment de la convivència i la cultura i que generi un retorn a la ciutat.
30
4.4.5. Fomentar l’associacionisme cultural i cooperar en el desenvolupament de les seves activitats.
25
4.5. Crear noves eines i potenciar les actuals en matèria de cultura i coneixement
250 9 Accions
Estat d´execució accions 4.5.1. Consolidar l’oferta cultural dels caps de setmana a la ciutat (Cultura en Família i Cornellà Escena).
26
4.5.2. Fer que la cultura continuï oferint noves oportunitats i crear espais de llibertat i d’igualtat.
28
4.5.3. Impulsar programes de suport a la creació artística, a l’emprenedoria social, al cooperativisme i a l’orientació educativa, professional i laboral.
29
4.5.4. Impulsar noves línies de suport a la creació artística i a la difusió de les arts i les humanitats a la ciutat.
29
4.5.5. Donar suport a la producció i a la difusió teatral als equipaments municipals (especialment, companyies de teatre locals com a projectes ocupacionals).
31
4.5.6. Establir al reglament de funcionament de l’Auditori de Sant Ildefons la seva concepció com a sala de creació i difusió escènica.
27
4.5.7. Dissenyar un nou espai cultural educatiu i social per encabir l’art i la cultura.
26
4.5.8. Posar en marxa un projecte de creació de les arts escèniques i plàstiques.
29
4.5.9. Fer el pla d’ordenament d’activitats culturals (ampliant-lo també a les produïdes per les entitats i institucions).
25
4.6.1. Realització de cursos de català per a l'obtenció dels diferents certificats.
34
4.6.2. Realització d’activitats complementàries: Clubs de Lectura Fàcil en català, coneixement de l’entorn, difusió de la cultura catalana (exposicions sobre llengua, presentació de llibres en català.
30
4.6.3. Realització de cursos i sessions/tallers de català adreçats a col·lectius específics (àmbit socioeconòmic).
26
4.6.4. Realització del programa «Voluntariat per la llengua».
30
4.6.5. Revisió i correcció de textos. Atenció de consultes lingüístiques, sobre procediments, materials, etc.
23
4.6.6. Informació sobre temes referents a la llengua catalana.
27
4.6.7. Actuacions per al foment de l'ús social del català: campanya I tu, jugues en català?, Cartes de Reis, Catàleg de jocs en català; campanya Català i empresa, estàs al dia?...
26
4.7.1. Gestionar i dirigir el Pla Transversal d’Igualtat de la ciutat.
32
4.7.2. Gestionar i dirigir el Centre d’Informació i Recursos per a les Dones.
38
4.7.3. Potenciar la igualtat d’oportunitats i prevenir les situacions de violència masclista i de discriminació per raó de sexe a la ciutat.
51
4.7.4. Afavorir mecanismes de participació perquè les dones tinguin un paper més actiu en els àmbits de la cultura i de l’educació de la ciutat.
39
4.7.5. Impulsar el Consell Municipal de la Dona, donar suport a entitats de dones i crear nous grups de dones joves.
33
4.7.6. Organització de la Universitat d’Estiu de les Dones i ampliar l’oferta formativa des de la perspectiva de gènere al CIRD i altres espais de la ciutat.
35
4.7.7. Prioritzar les persones que han perdut la feina amb fills a càrrec, donant suport a les dones soles que necessiten un lloc de treball.
41
4.7.8. Mantenir el Conveni amb Ashed Gastro Group per a la formació i inserció de dones en dificultats i fer nous convenis amb empreses de la ciutat.
33
4.7.9. Impulsar projectes d’emprenedoria: impuls a la Xarxa de Dones Emprenedores de Cornellà i fer accions amb d’altres entitats i associacions d’emprenedores i comerciants de la ciutat que defensin la igualtat d’oportunitats i l’ocupació de les dones.
36
4.7.10. Commemoració del Dia Internacional de les Dones (8 de març) i Dia contra la Violència Masclista (25 de novembre).
29
4.7.11. Coordinació del Protocol d’Actuació i foment del circuit d’intervenció en casos de violència de gènere. Altrament, continuar avançant en el treball amb les institucions i cossos de seguretat per eradicar la violència masclista i denunciar les discriminacions.
34
4.7.12. Serveis d’atenció a dones en casos de violència masclista al CIRD.
44
4.7.13. Foment del Consell Municipal de la Dona com a espai de reflexió i apoderament.
35
4.7.14. Taller de prevenció a joves a secundària i formació del professorat de primària.
35
4.7.15. Creació de la Xarxa Activa de Joventut per la Igualtat.
38
4.7.16. Campanyes contra la qualsevol tipus de violència
45
4.7.17. Coordinació Comissió Institucional contra la violència masclista.
39
4.8. Promoure el Patrimoni cultural de la ciutat i l’activitat de les biblioteques
516 23 Accions
Estat d´execució accions 4.8.1. Revisió, actualització i proposició de noves activitats dins del programa «Cornellà, Ciutat de la Lectura».
27
4.8.2. Renovar la dinamització i el fons documental dels tallers de lectura als centres educatius de la ciutat i a tots els cicles educatius.
22
4.8.3. Millorar els recursos en l’àmbit de la gestió i direcció dels equipaments públics destinats a biblioteques.
32
4.8.4. Adquisició anual de fons documental de la biblioteca.
27
4.8.5. Impulsar programes de suport a la lectura i l’escriptura (clubs de lectura, tallers d’escriptura, xerrades i presentacions de llibres), disseny i realització de programes d’activitats lúdiques i culturals.
29
4.8.6. Impulsar la gestió en xarxa de les biblioteques municipals, mitjançant la racionalització dels recursos humans i econòmics i la unificació dels objectius comuns.
26
4.8.7. Implicar la biblioteca amb la realitat social i cultural de la ciutat, especialment amb un contacte permanent amb el món educatiu de la ciutat (visites guiades, jornades, etc.) i amb la contribució al programa d’activitats culturals de cap de setmana o la participació de les grans celebracions populars anuals (Festival de Pallassos, Mostra del Còmic, etc.) mitjançant la cessió dels espais polivalents o l’organització d’exposicions.
24
4.8.8. Impulsar la presència de les biblioteques municipals a Internet i les xarxes ciutadanes, mitjançant la creació de la nova pàgina web de les biblioteques i consolidar la seva presència a les xarxes socials.
24
4.8.9. Redacció de plans d’intervenció, propostes d’activitats, difusió i foment cultural del Patrimoni Històric i Artístic.
22
4.8.10. Elaboració d’activitats de difusió, restauració, conservació i recerca del Patrimoni Històric i Artístic.
20
4.8.11. Disseny i realització d’itineraris de coneixent del patrimoni i la història de Cornellà (visites especialitzades al Museu, activitats a la Torre de la Miranda, etc.).
26
4.8.12. Impulsar plans de restauració del patrimoni moble i col·leccions del Museu: Saló Àrab, Sala dels Retrats i Bany.
19
4.8.13. Organització i disseny d’activitats de caps de setmana i d’activitats de coneixement del Museu dirigides al món escolar.
21
4.8.14. Replantejament dels usos i gestió del Castell de Cornellà i del Palau de Can Mercader com a eines de promoció del patrimoni de la ciutat
23
4.8.15. Direcció de la Comissió mixta de treball: col·laboració amb els tècnics municipals i proposar calendaris per intervenir en la millora i restauració dels edificis catalogats.
17
4.8.16. Redacció i seguiment de propostes de restauració i millora dels elements inclosos en el Catàleg de Protecció del Patrimoni Històric, Artístic i Arquitectònic. Participació a la Comissió de Patrimoni i a la Comissió Mixta L'Avenç-Ajuntament.
18
4.8.17. Gestió i seguiment dels treballs relacionats amb els continguts i el projecte de creació del Centre d’Interpretació de la Història de Cornellà.
18
4.8.18. Protegir el nostre patrimoni històric local: subvencions als propietaris privats, descomptes fiscals i programes de rehabilitació del patrimoni públic.
17
4.8.19. Crear nous equipaments de cultura i lectura: espais als barris Almeda i Fontsanta i Fatjó.
24
4.8.20. Recuperació de la memòria històrica i democràtica de la ciutat: actes de reconeixement del moviment obrer i la seva tradició a la ciutat.
22
4.8.21. Projecte d'obres i posada en funcionament del Centre d’Interpretació de la Història de Cornellà.
15
4.8.22. Incrementar activitats de dinamització de la lectura: activitats de cap de setmana i increment de les activitats periòdiques.
23
4.8.23. Suport a la recuperació de peces protegides i catalogades, recollides al Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic de Cornellà de Llobregat.
20
4.9.1. Oferir a les entitats espais cívics perquè aquestes portin a terme les seves activitats en els centres, facilitant aquests tipus de tràmits on line.
30
4.9.2. Millorar la informació i difusió tant dels centres cívics com de les activitats que s'hi duen a terme (especialment per web).
25
4.9.3. Acostar l’administració pública a la població (ubicar espais descentralitzats i treballar transversalment).
27
4.9.4. Rendibilitzar els recursos existents (tenir cura de manteniment i consums, així com augmentar la formació dels recursos humans).
27
4.9.5. Tendir a la sostenibilitat econòmica del servei de centres cívics, modificant la taxa per l'ús dels equipaments per equilibrar els costos (no obstant això, per a les entitats: bonificació total de les taxes en activitats gratuïtes i bonificació parcial en activitats amb intercanvi econòmic).
27
4.9.6. Consolidar i millorar la xarxa de centres cívics implantats, realitzant actuacions com la millora de connexió de dades (Internet) o arranjaments de l’estructura del centre cívic de Sant Ildefons.
27
4.10.1. Procurar l’actualització contínua del Registre.
21
4.10.2. Implantar tecnologies de la informació i procediments que permetin alhora una millora de la prestació dels serveis de presentació de documents.
24
4.10.3. Assessorament on line sobre els documents a presentar en temes associatius, a més de formació i de suport en el procés de constitució i consolidació de les entitats.
25
4.11.1. Reforç d’un espai on les entitats poden divulgar i mostrar les activitats que organitzen, perquè la gent amb inquietuds pugui trobar alguna entitat que s’atingui a les seves preferències, a través del disseny i posada en funcionament d’un Portal d’Entitats en el marc de la Web Municipal.
19
4.11.2. Mantenir-se com a referent del fet associatiu de la ciutat.
17
4.11.3. Oferir una tribuna per mostrar, exposar i recolzar experiències d’unió i autoorganització, democràcia participativa i d’altres experiències destinades a la solidaritat i la millora de la societat en general.
19
4.12.1. Realitzar un Pla Estratègic Associatiu, un estudi que proposa desenvolupar quatre fases de treball: fotografia de les organitzacions; radiografia exhaustiva qualitativa i quantitativa de les entitats; anàlisi estratègica d'escenaris actuals i futurs a mig termini; i pla de treball per a un futur servei municipal de suport a l’associacionisme.
13
4.12.2. Oferir una proposta cultural de qualitat a partir de l’enfortiment del teixit associatiu.
15
4.12.3. Oferir recursos econòmics a les entitats, a partir del manteniment de línies de subvenció de concurrència pública que permetin a les entitats optar a ajuts econòmics segons les tipologies de programes. Addicionalment, s’han de promoure i consolidar els convenis amb les entitats en funció dels programes proposats.
13
4.12.4. Oferir recursos infraestructurals a les entitats per tal de portar a terme les seves programacions (estudiar el possible ús d’espais municipals com a magatzems per a les entitats).
14
4.12.5. Oferir recursos formatius i d’assessorament (facilitar espais d’intercanvi, reflexió i debat conjunt per àmbits, així com oferir accions formatives que facilitin la innovació en les seves programacions).
14
4.12.6. Donar suport a les entitats per tal de millorar la seva difusió i divulgació dels seus programes (eines de gestió i telemàtiques).
17
4.12.7. Reforçar la coordinació entre associacions per incentivar el treball en xarxa, rendibilitzant els recursos i esforços. En aquest sentit, es proposa la creació d’una coordinadora d’entitats de la ciutat que agrupi el màxim número possible.
15
4.12.8. Donar més cobertura al portal d’entitats dins el web municipal.
15
4.12.9. Millorar l’aplicació interna del programa d’entitats, per tal que permeti consultar i explotar les dades de les entitats per part dels diferents departaments municipals, funcionant com a base de dades única de l’Ajuntament.
16
4.12.10. Donar suport a les entitats veïnals per al desenvolupament del seus projectes.
16
4.13.1. Crear un espai de trobada de les entitats (una comissió de treball del Consell Municipal de Cooperació i Solidaritat Internacional) on definir, compartir i coordinar calendaris de treball, projectes i accions de sensibilització.
15
4.13.2. Establir el compromís entre totes les entitats de crear (i actualitzar) un calendari estable d’activitats de sensibilització per facilitar la comunicació a la ciutat.
16
4.14.1. Potenciar la interrelació entre les entitats i col·lectius de nouvinguts amb les entitats de solidaritat i cooperació del municipi, per tal de facilitar la interrelació i el treball en xarxa.
13
4.14.2. Tenir present la importància de promoure iniciatives de “codesenvolupament” com a eina per al desenvolupament social al Sud i per a la inclusió social al Nord.
12
4.15. Impulsar la realització d’activitats amb altres sectors organitzats de la població de Cornellà
42 3 Accions
Estat d´execució accions 4.15.1. Enfortiment de vincles amb associacions juvenils, esportives, de salut, de benestar social, etc.
14
4.15.2. Crear un espai de treball interassociatiu on trobar-se periòdicament per presentar els projectes de les entitats i coordinar accions de difusió i sensibilització. Podria ésser als Consells Municipals, coincidint amb algunes Fires o Festes, o en el marc dels programes d’alguns equipaments municipals.
14
4.15.3. Establir un programa de treball entre les entitats que permeti impulsar i acordar conjuntament la voluntat de les entitats de cooperació i solidaritat i de la resta del teixit associatiu de facilitar les col·laboracions en campanyes de sensibilització.
14
4.16. Potenciar els programes de sensibilització en els camps de la solidaritat i la cooperació
68 4 Accions
Estat d´execució accions 4.16.1. Ampliar les polítiques i programes de sensibilització creant una marca de «ciutat solidària i oberta» que permeti fomentar el treball entre les entitats, millorar els canals de difusió, promoció i informació, establir noves accions de sensibilització, i per últim, fomentar l’ús de les noves tecnologies de la informació i de les xarxes socials.
18
4.16.2. Elaborar un Programa de recursos on incorporar totes aquelles accions o activitats que tinguin lloc a Cornellà vinculades a la solidaritat i la cooperació internacional o a valors com l’educació per la pau, l’equitat de gènere, els drets humans, el comerç just, el desenvolupament sostenible, el respecte del medi ambient, la justícia social, etc.
14
4.16.3. Potenciar el Punt d’informació sobre Solidaritat desenvolupant i enfortint els seus programes i recursos: Banc de Voluntariat, Agenda, Programa d’activitats, Tallers, Cicle de Solidaritat, etc. És imprescindible potenciar la seva comunicació i difusió.
16
4.16.4. Potenciar la Fira de la Solidaritat com a aparador de projectes i entitats cap a la resta de la ciutat.
20
4.17. Fomentar la participació de la ciutadania en les activitats de solidaritat i cooperació internacional
56 4 Accions
Estat d´execució accions 4.17.1. Potenciar la publicació –ja existent des de l’any 2008– d’una guia anual dels projectes de cooperació internacional que es desenvolupen des de les entitats i l’administració de Cornellà.
13
4.17.2. Creació d’un butlletí electrònic d’informació sobre les activitats de solidaritat.
17
4.17.3. Treballar per assolir una presència continuada dels temes de solidaritat i de cooperació internacional a «Cornellà Informa».
13
4.17.4. Potenciar les campanyes d’ajuda humanitària o d’emergència incorporant col·lectius o entitats d’altres àmbits.
13
4.18. Complementar i tornar a formular alguns aspectes i mancances existents en el desenvolupament de programes de sensibilització, de solidaritat i de cooperació internacional
26 2 Accions
Estat d´execució accions 4.18.1. Millorar la formació de les entitats en el camp de la gestió, especialment en els criteris de justificació econòmica, elaboració de projectes o els aspectes de comunicació i difusió.
13
4.18.2. Plantejar noves vies de col·laboració tècnica entre l’administració i les entitats en el camp de la sensibilització: gestió de projectes, acords i convenis de col·laboració, criteris de justificació econòmica i normativa de subvencions, etc.
13
4.19. Fomentar la participació d’infants i joves en les accions que es duen a terme des de les diferents associacions i entitats de Cornellà que treballen en el món de la solidaritat
76 4 Accions
Estat d´execució accions 4.19.1. Fomentar la formació de joves en el camp de la solidaritat per a la cooperació per facilitar el coneixement i la participació activa d’aquests en la vida associativa i participativa de la ciutat. El model a seguir és el d’«aprenentatge-servei»; així els joves que es formen faran un retorn a la ciutat en format d’activitat/taller sensibilitzador; entrant a formar part d’alguna entitat de la ciutat, etc.
19
4.19.2. Potenciar els programes existents d’activitats extraescolars relatives a les qüestions de solidaritat i cooperació, com, per exemple, espectacles teatrals, exposicions, tallers, etc.
18
4.19.3. Fer una trobada anual amb representants estudiantils i juvenils dels centres escolars de Cornellà i una representació del Consell Municipal de Cooperació i Solidaritat Internacional –o algunes entitats representatives de l’àmbit de solidaritat– per presentar els projectes més destacats en aquest àmbit i afavorir la realització d’activitats conjuntes.
18
4.19.4. Fomentar l’intercanvi d’activitats entre el món del lleure i de l’educació no-formal i el món de la solidaritat i la cooperació amb la realització de tallers, xerrades, jocs, etc.
21
4.20. Potenciar el treball cooperatiu entre l’administració, les entitats i associacions i els centres educatius, cercant la màxima implicació possible dels claustres de professors
26 2 Accions
Estat d´execució accions 4.20.1. Elaborar dossiers adaptats als diferents nivells escolars que puguin esdevenir material de suport al professorat en la sensibilització en els valors solidaris.
13
4.20.2. Difondre en l’àmbit del professorat un butlletí electrònic vinculat al món de la solidaritat.
13
4.21.1. Crear mecanismes eficients de relació amb les AMPAs per tal de fer arribar nítidament els valors que emmarquen la solidaritat i la cooperació internacional.
13
4.21.2. Establir un marc de relacions entre AMPAs i associacions de solidaritat per treballar conjuntament en l’organització d’activitats adreçades als infants i joves –per exemple, cinefòrums–, on la participació dels propis fills, del professorat i de representants o voluntaris de diverses associacions de Cornellà facilitin i alhora enriqueixin el coneixement i difusió de la pau, la diversitat, la cooperació i la solidaritat.
15
4.21.3. Incrementar les polítiques de solidaritat i cooperació al desenvolupament, així com educació i sensibilització per una ciutadania global. Reforçar les ajudes d’emergència a catàstrofes humanitàries,
0
EIX 5: VETLLAR PER LA SALUT, EL MEDI AMBIENT I EL CONSUM RESPONSABLE
5.1.1. Gestionar el risc per a la salut derivat de l’aigua de consum humà i dels productes alimentaris mitjançant la vigilància i control sanitari d’aigües de consum humà i d’establiments minoristes d’alimentació.
33
5.1.2. Gestionar el risc per a la salut derivat de les condicions del medi, equipaments públics, llocs habitats i espais de concurrència pública, mitjançant la prevenció i control de la legionel·losi, vigilància i control sanitari d’establiments on es realitza bronzejat artificial, pírcing i tatuatge i vigilància i control tant de les piscines d’ús públic com de sorrals infantils.
37
5.1.3. Gestionar el risc per a la salut derivat d’animals domèstics, peridomèstics i plagues, mitjançant la vigilància i control d’aus urbanes i plagues en edificis públics i espais públics, control de colònies urbanes de gats rodamóns, llicència de tinença de gossos potencialment perillosos i vigilància i control sanitari de nuclis zoològics.
36
5.1.4. Gestionar el risc per a la salut derivat de la manca de neteja en habitatges particulars, causades o no per disfuncions dels seus ocupants.
31
5.1.5. Continuar potenciant les accions de salut comunitària adaptades al Pla de Salut de Catalunya i al diagnòstic de salut de la ciutat i els programes específics que tenen per objectiu la promoció de la salut.
32
5.1.6. Promoció de la salut pública, els usos responsables de drogues i altres productes addictius i atenció a les persones amb drogodependències i altres addiccions. Desenvolupar el Pla de prevenció de drogues
33
5.1.7. Continuar potenciant el Consell de Salut.
30
5.1.8. Fer campanyes de tinença responsable d’animals de companyia.
30
5.1.9. Donar suport i treballar de forma conjunta amb les entitats i associacions de salut del municipi.
32
5.2.1. Atendre, informar, assessorar i tramitar les reclamacions dels consumidors que es dirigeixen per qualsevol mitjà a l’OMIC.
38
5.2.2. Organitzar campanyes de conscienciació per a un consum responsable, mitjançant els recursos i les exposicions itinerants de l’Agència Catalana de Consum i de la Diputació de Barcelona.
26
5.2.3. Organitzar activitats informatives de la normativa en matèria de drets dels consumidors i usuaris per al sector comercial.
19
5.2.4. Promoure sessions informatives a col·lectius vulnerables, com poden ser la gent gran o l’entorn de persones amb discapacitat intel·lectual.
23
5.2.5. Promoure l’educació en consum a les escoles de Cornellà de Llobregat, mitjançant el treball coordinat amb l’Agència Catalana de Consum i el desenvolupament dels tallers de l’Escola de Consum de Catalunya.
23
5.2.6. Fer campanyes informatives als comerciants i empreses de la ciutat per promoure l’arbitratge i, en especial, l’adhesió a l’arbitratge de consum.
24
5.2.7. Fer campanyes anuals d’activitats d’inspecció i d’assessorament a empresaris i comerços de la ciutat.
27
5.2.8. Promoure la constitució de la Junta Arbitral de Consum.
24
5.3.1. Seguiment i control dels consums energètics dels equipaments municipals.
46
5.3.2. Desenvolupar programes d’estalvi i eficiència energètica en equipaments municipals.
50
5.3.3. Fomentar la instal·lació d’energies renovables.
44
5.3.4. Posar en marxa projectes de prevenció de la pobresa energètica.
49
5.3.5. Promoció d’estalvi energètic en comerços i ciutadania.
44
5.3.6. Actualització de l’Ordenança Solar Tèrmica i revisió d’instal·lacions solars tèrmiques existents.
39
5.3.7. Creació de l'oficina d'eficiència energètica, com a referent en l'atenció dels casos de pobresa energètica a la ciutat, així com per l'impuls de noves polítiques de prevenció d'aquest fenomen
0
5.4.1. Foment de l’auto compostatge i reducció del malbaratament alimentari.
44
5.4.2. Foment de la reutilització a través de tallers de reparació, mercats d’intercanvi i segona mà i l’espai Re-utilitza de la deixalleria.
45
5.4.3. Millora de la recollida selectiva a escoles.
38
5.4.4. Millora dels índexs de recollida selectiva municipals.
37
5.5.1. Pla d’Estalvi d’Aigua Municipal.
40
5.5.2. Impulsar polítiques de conscienciació ciutadana del consum responsable d’aigua.
44
5.5.3. Continuar implementant la utilització d’aigües freàtiques per a usos municipals de reg i de neteja.
44
5.6.1. Donar contingut ambiental al projecte «Cornellà Natura».
49
5.6.2. Prevenció de la contaminació acústica.
58
5.6.3. Control de la qualitat atmosfèrica.
51
5.7.1. Foment de les bones pràctiques ambientals a les entitats.
41
5.7.2. Mantenir l’oferta de propostes escolars ambientals.
45
5.7.3. Ampliar la Xarxa d’Escoles per la Sostenibilitat de Cornellà.
46
5.7.4. Manteniment de l’oferta d’activitats ambientals a la ciutadania.
45
5.8.1. Augment i millora de la xarxa ciclable.
47
5.8.2. Augment de punts de recàrrega de cotxes elèctrics i foment de la mobilitat elèctrica.
35
5.8.3. Potenciar la mobilitat de baix impacte ambiental amb la creació d’una xarxa de circuits saludables i itineraris per fer a peu i amb bicicleta, de manera que es completi i es doni continuïtat als recorreguts de vianants per dins de la ciutat, i implantar més aparcaments per a bicicletes.
55
5.9.1. Gestió dels horts municipals.
47
5.9.2. Pla del Foment de la Biodiversitat Urbana.
44
5.9.3. Millora de la qualitat del riu Llobregat.
55
5.9.4. Potenciar la plantació d’espècies arbòries en el marc del projecte «Cornellà Natura».
50
5.10.1. Dinamització del Consell Municipal de Medi Ambient i Sostenibilitat.
34
5.10.2. Ambientalitzar la fiscalitat municipal.
33
5.11. Fomentar la iniciació a l’activitat física i l’esport mitjançant i l’adquisició d’hàbits i conductes saludables com a mitjà per assolir el gaudiment de l’esport amb valors educatius
95 4 Accions
Estat d´execució accions 5.11.1. Facilitar el coneixement de tots els esports i entitats de la ciutat a partir de l’oferta d’activitats i programes. Incidència en el coneixement poliesportiu.
30
5.11.2. Iniciació a la competició en valors. Fomentar el «Juga Verd Play».
30
5.11.3. Dinamitzar les activitats de les AMPAs i Entitats per a persones en edat escolar.
35
5.11.4. Promoure un “Acord per l’Esport de Cornellà” en el marc d’un projecte esportiu de ciutat. Estudiar les possibles sinergies i acords que es poden establir entre entitats seguint els interessos de ciutat
0
5.12. Potenciar el coneixement de models d’activitat física saludables i sostenibles amb veïns, familiars i companys de la ciutat
210 7 Accions
Estat d´execució accions 5.12.1. Donar a conèixer el programa de salut del Departament d’Esports.
26
5.12.2. Fomentar les relacions dels participants de les diferents activitats.
27
5.12.3. Realitzar accions per fer entendre la importància de l’activitat física en la salut, promocionant els hàbits saludables.
26
5.12.4. Organitzar activitats saludables obertes a la ciutadania, facilitant l'accés a tota la població.
31
5.12.5. Projectar una ciutat saludable (circuits, instal·lació Desfribil·ladors Externs Automàtics a totes les instal·lacions esportives i barris de la ciutat).
33
5.12.6. Millorar la comunicació de la ciutat quant a espais que promoguin activitat física (carrils bici, carrils running, etc.).
38
5.12.7. Coordinar una oferta de revisions mèdiques i assegurances esportives.
29
5.13. Fer entendre la importància d’una bona formació i preparació per progressar i interactuar a tots els nivells
112 4 Accions
Estat d´execució accions 5.13.1. Realitzar accions de conscienciació a les entitats: com més formats estiguin els seus representants tècnics, més qualitat tindran el seus participants.
28
5.13.2. Formacions al ciutadà, impartint tallers i cursos de nutrició i d’activitat física.
30
5.13.3. Establir el Voluntariat Esportiu (bàsicament, primers auxilis i DEA).
24
5.13.4. Potenciar el Professional Esportiu (pràcticums i beques).
30
5.14. Aconseguir més autonomia del ciutadà amb capacitats diferents i tenir la possibilitat d’assessorar-se com a persona, família o entitat
154 6 Accions
Estat d´execució accions 5.14.1. Realitzar accions de sensibilització a tots els agents esportius sobre aquest tipus de pràctica i col·lectiu.
23
5.14.2. Potenciar l'oferta de serveis esportius per donar sortida al món laboral dels actuals practicants d'aquests esports.
26
5.14.3. Donar a conèixer els esports adaptats de forma teòrica i pràctica a tota la ciutadania.
27
5.14.4. Fomentar la participació d’aquest col·lectiu en modalitats esportives en igualtat de condicions amb tothom.
26
5.14.5. Desenvolupar l’oferta esportiva amb professionals amb gran coneixement del sector esportiu adaptat (entitat especialitzada a la ciutat: UNES).
25
5.14.6. Oferta d’activitats extraescolars per a aquest col·lectiu.
27
5.15.1. Iniciar les persones grans en activitats esportives de nivell bàsic que ajudin al seu benestar físic, psíquic i social.
40
5.15.2. Mantenir i potenciar cicles de passejades.
36
5.15.3. Establir activitats transversals amb el públic objectiu del ciutadà saludable.
36
5.16. Motivar el ciutadà jove perquè utilitzi l’activitat física com a eina d'ocupació del temps lliure, salut o relació amb els amics
96 3 Accions
Estat d´execució accions 5.16.1. Facilitar la participació dels joves en la realització d’activitats físiques.
34
5.16.2. Donar alternatives esportives a l'oferta d’oci que actualment té tot el col·lectiu de joves.
32
5.16.3. Incorporar el jove no practicant habitual d’activitats físico-esportives a la ciutat que vol aconseguir generar un hàbit saludable (per exemple: jovesport, oci nocturn, circuit jove saludable, street work out, etc.).
30
5.17. Promoure l’activitat física de la ciutat amb un caràcter multicultural i integrador
99 3 Accions
Estat d´execució accions 5.17.1. Potenciar el servei d’informació de subvencions i beques (incloses les beques esportives risc d’exclusió social).
28
5.17.2. Fixar descomptes a les quotes de serveis de Can Carbonell.
36
5.17.3. Establir l’Escola Esportiva Social.
35
5.18. Desenvolupar esdeveniments populars que satisfacin les necessitats esportives dels habitants de Cornellà
186 5 Accions
Estat d´execució accions 5.18.1. Potenciar la informació de l’oferta esportiva de la ciutat.
30
5.18.2. Organitzar esdeveniments per al ciutadà free per aconseguir més germanor entre cada un d’ells.
34
5.18.3. Dinamitzar l’activitat esportiva a través de noves aplicacions informàtiques.
27
5.18.4. Col·locació de circuits saludables a cada barri.
45
5.18.5. Senyalització rutes i unió carrils bici/running.
50
5.19. Sensibilitzar ciutadans i empreses de Cornellà de la importància de l’activitat física per a tenir una millor vida quotidiana
182 5 Accions
Estat d´execució accions 5.19.1. Col·laborar amb les empreses de la ciutat per promoure l’activitat esportiva i física.
36
5.19.2. Assessorar les empreses per fomentar un programa propi d’activitats físiques a la feina.
36
5.19.3. Integrar les empreses per promoure uns hàbits saludables entre els seus treballadors.
36
5.19.4. Establir un sistema de beneficis per a treballadors de la ciutat als serveis esportius (exemple: promoció social de PROCORNELLÀ).
36
5.19.5. Cessió d’instal·lacions esportives a empreses que fomentin l’activitat física per als seus treballadors.
38
5.20. Millorar les condicions dels abonats a les instal·lacions esportives de la ciutat per facilitar que se n’incorporin de nous
141 4 Accions
Estat d´execució accions 5.20.1. Potenciar la informació de totes les instal·lacions esportives de la ciutat i la seva oferta de serveis.
39
5.20.2. Extreure beneficis saludables i econòmics a les instal·lacions esportives.
38
5.20.3. Col·laborar amb empreses de la ciutat de serveis esportius: integrar l’oferta privada en el sistema esportiu de la ciutat.
36
5.20.4. Dinamització de l’esportista a nivell de ciutat.
28
EIX 6: REALITZAR UNA GESTIÓ PÚBLICA MÉS PROPERA
6.1.1. Identificació de tots els agents socials potencials de cadascun dels projectes de «Cornellà Natura».
37
6.1.2. Realització de sessions informatives per implicar els agents socials.
36
6.1.3. Realització de sessions de debat per a la construcció de consensos en cadascun dels projectes.
32
6.1.4. Divulgació dels resultats dels treballs realitzats.
42
6.1.5. Realització de sessions informatives sobre el desenvolupament dels projectes.
33
6.2.1. Elaborar una proposta d’organització multidisciplinària perquè gestioni les actuacions en uns determinats sectors del territori.
32
6.2.2. Presentació del projecte als sectors del territori.
29
6.2.3. Implantar el nou sistema de gestió en el territori.
25
6.2.4. Coordinació i gestió del projecte i creació d’un observatori d’avaluació permanent del projecte.
24
6.3.1. Mantenir i millorar el projecte «A Prop Teu».
59
6.3.2. Abordar l’elaboració d’un nou Acord Social entre els agents socials.
31
6.3.3. Potenciar els tràmits ciutadans sense necessitat de desplaçament, a través de les plataformes de verificació electrònica.
0
6.4. Generar un protocol d’actuació en matèria de transparència en la gestió pública
24 1 Accions
Estat d´execució accions 6.4.1. Elaborar i aprovar un protocol per complementar, concretar i ampliar les diferents disposicions en matèria de transparència en relació a les diferents actuacions municipals, que reculli a més les diferents accions impulsades per aquesta Administració.
24
6.5. Millorar la difusió de la gestió municipal als ciutadans, per garantir el seu coneixement de l’activitat de l’Ajuntament
170 5 Accions
Estat d´execució accions 6.5.1. Crear una nova web municipal, adaptada als nous temps, que permeti introduir elements de comunicació moderns i d’ús habitual entre els ciutadans, com la interacció, les xarxes socials, els xats, elements audiovisuals.
37
6.5.2. Redissenyar el Cornellà Informa per fer-lo més atractiu visualment i captar nous lectors de la revista municipal.
32
6.5.3. Potenciar els mitjans de comunicació locals com el butlletí electrònic «Cornellà al dia», la web especialitzada en oci «queferacornella.cat», i les apps de mòbil.
36
6.5.4. Edició de materials de difusió sobre els diferents serveis municipals, activitats i projectes que es desenvolupen.
32
6.5.5. Retransmetre els plens municipals i altres actes de rellevant interès per a la ciutadania, per garantir la qualitat democràtica de la política local.
33
6.6. Millorar la qualitat democràtica fomentant la comunicació entre administració i ciutadania
79 2 Accions
Estat d´execució accions 6.6.1. Dotar de plataforma i visibilitat les consultes on line a través del web de l’Ajuntament i altres canals, per conèixer l’opinió, els interessos i les preocupacions dels veïns de Cornellà.
41
6.6.2. Crear el perfil de l’Ajuntament a les xarxes socials per potenciar la interacció amb els ciutadans i implementar una estratègia de participació.
38
6.7. Projectar la ciutat en matèria de compromís social, educació i qualitat de vida
83 3 Accions
Estat d´execució accions 6.7.1. Fer del compromís social de la ciutat i de les seves aliances un referent que refermi la identitat com a municipi, explicant-ho als ciutadans i als mitjans de comunicació.
28
6.7.2. Millorar la visibilitat i coneixement de les activitats que es duen a terme a l’espai públic per dinamitzar el municipi, i sensibilitzar sobre la importància del seu manteniment per poder compartir-lo entre tots, utilitzant els diferents canals de difusió existents.
35
6.7.3. Difusió de campanyes institucionals que incideixin en aquests tres aspectes del municipi.
20
6.8.1. Potenciar el mitjà d’informació local com a font de coneixement de la realitat de Cornellà (garantint la presència d’informatius en la programació de l’emissora, impulsant les TIC en la comunicació local i assegurant l’emissió a través d’ones hertzianes i Internet).
21
6.8.2. Fomentar la participació de la ciutadania, com a mitjà de lliure expressió, amb la mateixa igualtat d’oportunitats, de tracte i d’expressió.
29
6.8.3. Posar-se a la disposició de les institucions i entitats públiques i privades, dels veïns i veïnes, de les associacions i de qualsevol persona de la ciutat que vulgui divulgar el seu treball, opinió o qualsevol altra qüestió que pugui ser d’interès per a la població, especialment relacionada amb el món social, cultural i empresarial de la ciutat; així com dels grups polítics que formen part de la corporació municipal en igualtat d’oportunitats i atenent els valors de la democràcia, la solidaritat, la igualtat i el respecte a la diversitat.
22
6.8.4. Promoure l’educació a través de la radiodifusió (visites guiades, tallers, pràctiques, assessorament per establir espais radiofònics als centres educatius, etc.).
23
6.8.5. Difondre i fomentar el coneixement de la nostra història local; contribuint a la creació d’un banc de veus de testimonis de la història local.
26
6.9. Desenvolupar una nova organització en les relacions laborals dins de la corporació municipal
200 4 Accions
Estat d´execució accions 6.9.1. Adequar la valoració dels llocs de treball a la nova organització municipal
51
6.9.2. Creació d’un programa de formació propi, per millorar les aptituds del personal.
52
6.9.3. Enfortiment de la promoció interna.
49
6.9.4. Fomentar l’excel·lència en la prevenció en riscos laborals.
48